Krajobrazy

Krajobrazy charakteryzują się dużą ilością poziomych linii. Jednak i tutaj znaleźć można wyjątki na przykład przy filmowaniu gór, szczególnie bliższych planów, gdzie dominują linie pionowe. Nawet, jeżeli kompozycje poziomych i pionowych linii potrafisz wykonać dobrze, należy wciąż trenować wzrok w ich rozpoznawaniu. Nawet, jeżeli potrafisz dobrze zakomponować w kadrze poziome i pionowe linie tworzone przez elementy krajobrazu, trenuj szybkie odnajdywanie na obrazie.

  • Wybierz odpowiednią linie poziomą oraz czy dominującym będzie niebo czy ziemia. Jest to niezwykle ważne szczególnie przy filmowaniu zjawisk atmosferycznych. Wówczas linia horyzontu powinna znajdować się w kadrze stosunkowo nisko.
  • Wybierz perspektywę w taki sposób, aby widz mógł wyczuć głębię i określać odległości. Najtrudniejsze przy pokazywaniu wielkości i wyjątkowości jest dobranie odpowiedniego kadru. Najczęściej kompozycje zawierają klika osób, które stanowią punkt odniesienia przy określaniu wielkości obiektów.
  • Światło i kolory mają również niebagatelne znaczenia dla jakości materiału filmowego. Podstawą jest znajomość lokalnych warunków oświetleniowych. Obserwacja zmian barw obiektów jest niezwykle ciekawa. Najlepsza pora na filmowanie to wczesny ranek i późne popołudnie. W okolicach godziny 12 zdjęcia będą najmniej interesujące, ponieważ obraz jest płaski i pozbawiony cieni wydobywających charakter. Ogólnie mówiąc lepiej filmować krajobrazy wiosną i jesienią niż w środku lata.

Wskazówka! Czyste niebieske niebo wygląda niezwykle pięknie, ale wzbogacone kilkoma obłokami staje się znacznie bardziej interesujące. Większe chmury wyglądają często dramatycznie. Warto użyć ich w zwolnionym tempie do intensyfikacji emocji przekazywanych przez film.

Uwaga! Szybko poruszające się chmury powodują szybkie zmiany między światłem i cieniem! Jeden z możliwych sposobów: rozpoczęcie planem pełnym, z lub bez przejazdu, przejście do planów średnich pokazujących pojedyncze elementy krajobrazu (np.: filmując osobę w łodzi w planie średnim można przejść do planu pełnego, aby pozwolić widzowi poznać wymiary i odległości. Najczęstszym błędem przy filmowaniu krajobrazów są zbyt częste najazdy i odjazdy (tzw. pompowanie). Unikaj tego jak ognia! Otrzymany materiał jest „niemontowalny”. Lepiej mieć kilka ujęć statycznych z różnymi planami niż dużo materiału z tego typu „karuzelą”.


Powiadom znajomych

Dodatkowe informacje