W większości modeli współczesnych kamer można ustawiać ostrość ręcznie lub oprzeć się na automatyce. Mimo rozwiniętej technologii, nie zawsze można liczyć na autofocus, szczególnie, gdy najbardziej by się przydał, np. podczas filmowania obiektów na poruszającym się tle, w ciemnych pomieszczeniach lub bardzo kontrastowych kompozycjach. Ręczna regulacja ostrości nadal zapewnia maksymalną kontrolę nad obrazem oraz może przyczynić się do powstawania ciekawych efektów stylizacyjnych. Ciekawym przykładem jest historia, która przydarzyła się mojemu przyjacielowi. Będąc na wakacjach we Włoszech próbował filmować krater wulkanu Stromboli podczas erupcji. Był wieczór. Oczekiwano widowiskowej eksplozji. Mój przyjaciel pozwolił pracować automatyce ostrości. Kamera próbowała dostroić się do czegokolwiek w ciemności. Kiedy w końcu wulkan rozpoczął nocne fajerwerki, ostrość i przesłona zaczęły „szaleć”. Efektem były beznadziejne i bezużyteczne zdjęcia. Wskazówka! Przed rozpoczęciem filmowania sprawdź, który z układów daje lepsze rezultaty w danych warunkach. Przy trudnych warunkach oświetleniowych zaleca się ręczne ustawienie ostrości. Często przydatny jest mały monitor.


Powiadom znajomych

Dodatkowe informacje