Rodzaje planów filmowych

Staraj się używać różnych dystansów i rodzajów planów, ponieważ tworzy to efekt stylizacji artystycznej filmu definiując rozmiar obrazu i wskazując widzowi ważne detale.

  • Plan pełny

Wprowadza widza w miejsce akcji. Zazwyczaj używany na początku filmu lub w momentach przenoszenia się fabuły do innych obszarów.

  • Plan średni

Wskazuje bohatera lub akcję ważne z punktu widzenia fabuły filmu, a także wizualny temat ujęcia.

  • Półzbliżenie

Przedstawia jeszcze więcej detali oraz pozwala operatorowi zbliżyć się do grupy ludzi lub innych obiektów aż wypełnią one cały kadr.

  • Zbliżenie

Cały obraz zostaje wypełniony jednym obiektem, np.: twarzą. Język filmu wykorzystuje ten typ planu do przedstawiania emocji, charakteru lub gestów.

Uwaga! Nie zapomnij nagrywać dźwięku!

Perspektywa kamery

Im bliżej znajdujesz się filmowanego obiektu, tym wyraźniejsze i silniejsze odgłosy docierają do mikrofonu. Dlatego pamiętaj: zawsze kontroluj dźwięk.

Ludzie zbyt często filmują z poziomu wzroku. Jest to naturalne i po prostu wygodne. Jednak dzięki zmianie poziomu usytuowania kamery można osiągnąć ciekawe, a nieraz zaskakujące rezultaty. Dzieci i siedzący ludzie wyglądają znacznie lepiej, gdy filmowania są z poziomu ich oczu. Kamery z dodatkowym ekranem LCD bardzo ułatwiają to zadanie. Zależnie od filmowanego obiektu oraz efektu, który chce się uzyskać, należy odpowiednio dobierać perspektywę. Niezwykłe kąty widzenia kamery, jak np.: perspektywa żabia lub z lotu ptaka tworzą równie niestandardowe efekty. Używane, więc mądrze mogą uatrakcyjnić film i jego przesłanie. „Widzenia subiektywne”, czyli naśladujące obraz widziany czyimiś oczami jest jedną ze specjalnych technik. Oczywiście perspektywa dziecka jest znacznie „niższa” niż dorosłego.

Poruszające się obiekty i przekraczanie osi kadru

Kamerę podążającą za filmowanym obiektem najlepiej ustawić na statywie (doskonale, jeżeli jest to model z głowicą fluidową), ponieważ tylko on może zapewnić odpowiednią stabilność panoramy. Jeżeli zamierzamy filmować ruch lub kilka obiektów z różnych kątów, nigdy nie należy przekraczać z kamerą osi kadru tworzonej przez poruszającego się bohatera ujęcia lub np.: między rozmawiającymi postaciami. Jeżeli ta reguła zostanie złamana, widz zagubi się w przestrzeni sceny. Jeżeli z różnych przyczyn musimy jednak przekroczyć tę wirtualną linię, niezbędna będzie podczas montażu przebitka w postaci zbliżenia.


Powiadom znajomych

Dodatkowe informacje