Poradnik wideofilmowca Słońce jest najlepszym i najbardziej dostępnym źródłem światła. Mankamentem są jednak jego częste zmiany zależne od pogody, pory roku i szerokości geograficznej. Ważne jest, więc, aby przy planowaniu zdjęć brać pod uwagę prognozy pogody i uważnie obserwować niebo. Światło sztuczne jest bardzo przydatne jako uzupełnienie, szczególnie do wygładzania ostrych kontrastów (np.: cienie pod oczami). Dobrze ustawione światło zaakcentuje wybrane fragmenty obrazu i stworzy odpowiedni nastrój ujęcia.Podstawowe rodzaje świateł:

  • światło zastane – przykłady: w nocy, światło pokojowe; podczas dnia, światło wpadające przez okno.
  • światło główne – jest to oświetlenie kompozycyjne, które decyduje o układzie półcieni i charakterze ujęcia.
  • światło wypełniające – rozjaśnia ono cienie wywołane światłem głównym. Nie jest już takie silne, ponieważ służy tylko do wyrównywania i korekcji.
  • światło konturowe – zazwyczaj umieszczone jest za głównym filmowanym obiektem stwarza głębię planu zdjęciowego. Najlepiej stosować małe mocne źródła światła, aby dodać obiektom, takim jak np.: głowa, trzeciego wymiaru.

Przypuszczam, że rzadko, kto ma do dyspozycji cały zespół ludzi ze specjalnymi oświetlaczami i reflektorami. Nie jest to jednakże problem, ponieważ można skompletować niezłe wyposażenie z domowych lamp i halogenów. Ważne jest jednak, aby nie mieszać różnych rodzajów światła, np.: naturalnego ze sztucznym, chociaż w niektórych przypadkach i z pewna dozą wprawy takie połączenie może dać ciekawe rezultaty.

Filmowany obiekt powinien być dobrze oświetlony na całej powierzchni, szczególnie należy zwrócić uwagę na niepożądane cienie na twarzy.

Polecam samodzielne eksperymentowanie z różnymi źródłami i ustawieniami światła oraz próby z wydobyciem ciekawych półcieni i nastrojów ujęć. Światło padające na wprost (jak halogen zamontowany na kamerze) zawsze spłaszcza obraz. Jest on nieciekawy i bez wyrazu. Moim zdaniem należy wystrzegać się tego typu źródeł. Gdy jednak tylko takie są do dyspozycji spróbuj zmiękczyć je lub rozproszyć. Najlepszy jest papier pergaminowy zamocowany dla bezpieczeństwa w pewnej odległości od żarówki.


Powiadom znajomych

Dodatkowe informacje

Tagi: