WebP czyli format zdjęć internetowych

Optymalizacja obrazów do formatu WebP

Obrazy na Twojej stronie internetowej mogą mieć różne formaty. W sieci często wykorzystuje się JPEG (lub JPG) oraz PNG. W 2010 roku Google stworzyło własną alternatywę dla tych rozwiązań – WebP. Grafiki w tym formacie przewyższają starsze standardy pod względem jakości. W wielu przypadkach obraz WebP zajmuje mniej miejsca niż grafika tej samej jakości w formacie JPEG lub PNG.

Page Speed Insights

Czego dowiesz się z PageSpeed Insights?

PageSpeed Insights wyświetla szeroki wachlarz informacji związanych z prędkością witryny. Warto pamiętać, że są to dane istotne zarówno ze względu na wygodę użytkowników, jak i pozycjonowanie strony. Czego dokładnie możesz się dowiedzieć?

Czas odpowiedzi serwera

Czas odpowiedzi serwera

Jedną z ważnych informacji, jakie możesz uzyskać w testach szybkości strony, takich jak PageSpeed Insights, jest czas odpowiedzi serwera.

Minifikacja plików CSS/JS/HTML

Minifikacja plików CSS/JS/HTML

PageSpeed Insight, a także inne narzędzia do badania prędkości stron internetowych sprawdzają, czy pliki CSS, JavaScript oraz HTML zostały zminifikowane.

Pamięć podręczna przeglądarki

Pamięć podręczna przeglądarki

Każda strona internetowa zawiera wiele statycznych elementów, czyli takich, które nie są na bieżąco generowane – po prostu „leżą” na serwerze i są wczytywane, kiedy witryna tego wymaga.

Optymalizacja obrazów do formatu WebP

Optymalizacja obrazów do formatu WebP

Obrazy na Twojej stronie internetowej mogą mieć różne formaty. W sieci często wykorzystuje się JPEG (lub JPG) oraz PNG.

Właśnie dlatego w wielu narzędziach do testowania prędkości działania strony znajdziesz sugestię, aby przestawić się na format WebP.

Co daje Twojej stronie format WebP?

Jak łatwo wywnioskować z poprzedniego akapitu, najważniejszą korzyścią ze stosowania WebP jest krótszy czas wczytywania się strony. Witryna jest po prostu lżejsza i szybsza, a co za tym idzie, jej używanie jest przyjemniejsze dla użytkownika, a pozycjonowanie nieco łatwiejsze.

Dodatkowym plusem są lepsze wyniki w testach. Wielu webdeveloperów stara się uzyskać maksimum punktów w PageSpeed Insights i innych narzędziach tego typu. Stosowanie formatu WebP pomoże w osiągnięciu takiego celu.

Jednocześnie warto pamiętać, że WebP ma też pewne ograniczenia, takie jak brak wsparcia przez niektóre przeglądarki. Trzeba więc upewnić się, że w razie problemów z wczytywaniem WebP, przeglądarka ma dostęp do PNG lub JPEG.

Inne możliwości optymalizowania obrazów

Warto też pamiętać o tym, żeby strona otrzymywała obrazy o wielkości dostosowanej do layoutu na poszczególnych urządzeniach. Nie ma sensu ściągać grafiki o rozmiarze 1920 x 1800 pikseli, gdy następnie jest ona skalowana do 400 x 300 pikseli. Lepiej od razu dodać obraz w mniejszym rozmiarze.

Pod uwagę weź też takie rozwiązania, jak lazy load, zewnętrzne serwery CDN oraz ustawienia cache’owania – tak po stronie serwera, jak i przeglądarki. Osobną kategorię stanowią zagadnienia dotyczące pozycjonowania strony. Aby obrazy sprzyjały wyższym pozycjom w Google, muszą być nie tylko lekkie, ale również odpowiednio opisane. Podstawą optymalizacji SEO w przypadku grafiki są odpowiednie nazwy plików, tytuły obrazów oraz tzw. opisy alternatywne.

Wiecej o kompilacji plików graficznych do formatu WebP możemy przeczytać na oficjalnej stronie.